İKİ TARİH, İKİ TIBBİYE VE TÜRKİYE - 1919-2022

“Paşam murahhası bulunduğum Tıbbiyeliler beni buraya istiklâl davamızı başarmak yolunda mesaiye katılmak üzere gönderdiler. Mandayı kabul edemem. Eğer kabul edecek olanlar varsa, bunlar her kim olursa olsun şiddetle ret ve takbih ederiz. Farzımuhal manda fikrini siz kabul ederseniz, sizi de reddeder, Mustafa Kemal’i vatan kurtarıcısı değil vatan batırıcısı olarak adlandırır ve tel’in ederiz.
Orhan Boran’ın babası olan Kara Hikmet’in bu sözleri Mustafa Kemal’i heyecanlandırmıştı. Şu cevabı verdi: Evlat müsterih ol. Gençlikle iftihar ediyorum ve gençliğe güveniyorum. Biz azınlıkta kalsak dahi mandayı kabul etmeyeceğiz. Parolamız tektir ve değişmez: Ya istiklâl ya ölüm.”  
Tıbbiyeli Hikmet ile Mustafa Kemal arasındaki konuşmadan – 4-11 Eylül 1919
Kaynak: Nuran Yıldırım. İstanbul Tıp Fakültesi Tarihine Bakış, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Etik Anabilim Dalı. Türkiye. İstanbul;2015.

İnsan aklının ürettiği düşünsel ürünler içinde tarihin ayrı bir yeri olmalıdır. Tarih bireysel, toplumsal özellikle de kültürel hafızamıza karşılık gelmektedir. Bütün olarak insanlığın yaşamı, biriktirdikleri ve değerlerinin günlüğüdür tarih. Dünün değil, bugünün ve yarının bilgisidir. Günümüzle başa çıkabilme gücü de ancak bu günlüğün sayfalarından haberdar olma düzeyi ile orantılıdır.

Bugünlerde tıp fakültesi mezunları arasında yaygın bir eğilim, yurt dışına gitme isteğidir. Aslında konuyla ilgili sağlıklı bir veriye sahip değiliz. Elimizdeki en önemli bilgi Türk Tabipleri Birliği’nin sosyal medya hesaplarından paylaştığı iyi hal belgesi talep sayısıdır (2022 yılının ilk 6 ayında 1171 kişi). Fakat bu bilgi çok fazla bir şey ifade etmemektedir. Çünkü bu kişilerden kaçının yurt dışına gideceğini bilmiyoruz. TTB bu mesajında hekimlerin yoksullaşma, ağır çalışma koşulları, sağlıkta şiddet nedeniyle gittiklerini söylüyor. Her ne kadar bahsi geçen sorunları günlük hayatımızın içinde yaşasak da konuyla ilgili yeterli bilimsel veriye sahip değiliz. Yine de son birkaç yılda bu yurt dışı hayali kuranların sayısında yadsınamayacak bir artış olduğunu gözlerimizle görüyoruz. Ben 100 yıl önce İstanbul’da yaşanan olaylara bakarak günümüzü anlamaya çalışacağım. İlk fotoğrafta 14 Mart 1919’a gidelim…

Sahne 1: İstanbul, Tarih 1919…

Birinci Dünya Savaşı Osmanlı Devleti için çok da yadırganmayacak bir felaketle sonuçlanmıştı. Bir yüzyıldır dalından kopmayı bekleyen sonbahar yaprağı gibi sararmış olan İmparatorluk, Birinci Dünya Savaşı sonunda toprağa düşmüştü. Yüzyıldan fazla bir süredir büyük bir emekle yürütülen yaprağı canlandırma çabaları, kötü yöneticileri aşamadığı için sonuç vermemişti. 30 Ekim 1918 tarihinde yapılan Mütareke 600 yıllık İmparatorluğun defin belgesidir.  Ardından 13 Kasım 1918 tarihinde İtilaf Devletleri İstanbul’u fiilen işgal etmiştir. İlk seferinde Osmanlı idaresine el koymayan sömürgeciler, 16 Mart 1919 tarihindeki resmi işgalden sonra idareye de el koymuşlar ve Mebûsan Meclisi’ni dağıtmışlardır.

Mütareke İstanbul’unda var olmaya çalışan tıbbiyeli, kendisini tam anlamıyla bir yaşam savaşı içinde kendisini bulmuştu.

“Birinci Dünya Savaşı sonunda Mondros Mütarekesi imzalandığında cephelerden ve talimgâhlardan dönen tıp öğrencileri, 13 Kasım günü Haydarpaşa’daki okul binasından yaşlı gözlerle Boğaz sularında süzülen İtilaf Devletleri’nin gemilerini izliyordu. İşgal kuvvetlerinin ilk işi Tıp Fakültesi’ni işgal etmek oldu. Yatakhanenin bir bölümüne bir İskoç birliği yerleşti. Genç Tıbbiyeliler tavan aralarında ve camide yatmak zorunda kaldı. 15 Mayıs 1919 günü İzmir işgal edilince İstanbul Darülfünunu Milli Mücadele’yi destekleme mitinglerini başlattı. Bildiriler Tıbbiyeliler tarafından dağıtıldı. 20 Mayıs 1919’da Üsküdar’da, 22 Mayıs’ta Kadıköy’de, 23 Mayıs’ta Sultanahmet’te görkemli mitingler yapıldı.”

Kaynak: Nuran Yıldırım. İstanbul Tıp Fakültesi Tarihine Bakış, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Etik Anabilim Dalı. Türkiye. İstanbul;2015.

İşgal yıllarının İstanbul’unun hikâyesi çok değerlidir ve nedense bizde çok konuşulmak istenmez. Kemal Tahir’in (1910-1973) TRT tarafından diziye de çevrilen “Esir Şehrin İnsanları” (Bu dönemi yazan başka eserlerin de olduğunu biliyorum. İlk aklıma gelen olduğu için bu eseri örnek verdim. Diğer eserlerin ve yazarlarının hakkını yemek istemem) bu dönemin ruh yapısını anlamanız için çok değerlidir. Bu eserlerin gözünden günümüze bakınca bana sanki hiç sorunumuz yokmuş gibi gelmektedir.

Öte yandan İstanbul’un büyük kısmı işgali kabullenmedi. Bir yandan askeri ve sivil bürokrasi çözüm arayışı içindeyken, halk da uzun ve yorucu bir mücadeleye hazırlanıyordu. İstanbul’da kurulan Karakol Cemiyeti ve yüzyıldan fazladır ayakta duran Özbekler Tekkesi direnişin ağırlık merkezini oluşturacaktı. Tabii ki işgalcilerle işbirliği yapan, yeni döneme göre kabuk değiştiren insanlar da vardı. Bunlar başarılı olamadığı için direniş bağımsız bir devlete evrilebildi. Kemal Tahir’in eserinde işgale payanda olan insanları da görebilirsiniz.

Tıbbiyenin de önemli bir kısmı direnişe destek oldu. İlk andan itibaren Anadolu’da başlatılacak mücadeleye katıldılar. İşgalden sonra Malta’ya sürülenler oldu. Dr.Refik Saydam, Dr.İbrahim Tali Öngören gibi Mustafa Kemal ile birlikte Samsun’a gidenler oldu. Tıbbiyeli Hikmet ise (tıbbiyeliler, paraları bir kişiye yettiği için onu yolladılar) Sivas’a gidip, mandacılık konusunda Mustafa Kemal’e karşı çıktı.

Tüm bu olayların içinde bir tanesinin yeri ayrıdır. O da bugün Tıp Bayramı olarak andığımız 14 Mart 1919 günü yaşanmıştır. Fiilen 13 Kasım’da işgal edilen Dersaadet 16 Mart 1919 tarihinde resmen işgale uğrayacaktır. Söylentiler kulaktan kulağa yayılmaktadır. Tıbbiyeli çok rahatsızdır;

“Birinci Dünya Savaşı’nın ardından Haydarpaşa’daki okullarının İngilizler tarafından işgal edilmesini bir türlü hazmedemeyen Tıbbiyelilerin bir kısmı Anadolu’ya geçip Kuva-yı Milliye saflarına katılmaya başlamıştı. Okulda kalanlar tepkilerini nasıl dile getirecekti? 14 Mart 1827’de eğitime başlayan Tıphane-i Âmire’nin 92. kuruluş yılını kutlamaya karar verdiler. 14 Mart 1919 günü Darülfünun konferans salonunda tertiplenen toplantıya; Tıp Fakültesi ve Darülfünun hocaları, İngiliz-Amerikan-Fransız Kızılhaç temsilcileri, Fransız Sıhhiye Müfettiş-i Umumisi, İnas Darülfünunu (Kız Üniversitesi) öğrencileri ve Osmanlı basını temsilcileri katıldı. Tıp Fakültesi öğrencilerinden Kemal, okulun tarihçesini anlattı. Ardından Dr. Memduh Necdet ateşli sözlerle sürdürdüğü konuşmasını;
“İtiraf ediyoruz ki vatan, bilhassa onun kalbi, beyni olan İstanbul bu dakikada korkunç bir buhran geçiriyor. Ama korkmuyoruz…Buradayız, burada kalacağız…İstanbul bizimdir, çünkü halife ve hakan yatağıdır. İstanbul bizimdir çünkü şehitler ve tarih buradadır. İstanbul bizimdir çünkü istiklâl buradadır”
cümleleriyle bitirdiğinde salon alkıştan inliyordu. Tıbbiyeliler tepkilerini Kızılhaç temsilcileri vasıtasıyla İngilizlere iletmişti.”
Kaynak: Nuran Yıldırım. İstanbul Tıp Fakültesi Tarihine Bakış, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Etik Anabilim Dalı. Türkiye. İstanbul;2015.

Direniş büyüdü, yeni bir devlet kuruldu ve ülke kurtuldu. İstanbul’un askeri işgalcileri geldikleri gibi gittiler. Ve bizler yüzyıldan fazla bir zamandır da Anadolu ve Trakya üzerinde yaşamaya devam ediyoruz.

Sahne 2: Türkiye, Tarih 2022…

Bugün Türkiye’de devlet ve vakıf olmak üzere yüzün üzerinde tıp fakültesi, on binlerce tıp öğrencisi ve 160 bin civarında tıp doktoru bulunmaktadır. Bu doktorlar binlerce sağlık kurumunda, hemşire, ebe ve diğer sağlık personeli ile birlikte bireye ve topluma yönelik sağlık hizmeti sunmaktadır.

Ülke Cumhuriyet ile birlikte soya dayalı saltanata son vermiştir. Hilafet ile birlikte bir dinin hükümlerine dayalı yönetim anlayışı en azından resmi olarak sonlandırılmıştır. Bazı dönemlerde kesintiye uğramasına rağmen halen iktidarın anayasal dayanağı sandıktan geçmektedir. Türkiye Büyük Millet Meclisi, ülkenin en üst yönetim kurumudur ve belirleyicisi halktır. Ülkenin her ilinde en az bir üniversite vardır. Milyonlarca genç kadın ve erkek yüksek eğitim alma olanağına sahiptir. Diğer yandan bu gelişmeler demokrasinin de aynı oranda ilerlediği anlamına gelmemektedir.

Sivil toplum, görünüşte vardır ancak fiilen zayıftır. Toplum, kendini doğrudan ilgilendiren konularda bile sivil toplum üzerinden karar süreçlerinde çok da etkili olamamaktadır. Osmanlı’dan yok hükmünde bir emek örgütlenmesi devralındığından, kendi haklarına sahip çıkan ve siyaset üzerinde belirleyici olan meslek örgütlenmesi ve sendikalaşmadan söz etmek, fiilen mümkün değildir. Sendikalar vardır ancak ya iktidarın ya da muhalefetin arka bahçesi konumunda kullanılmaktadır.

Toplumun bilgi kaynakları ya devletin ya da işbirlikçi sermayenin kontrolü altındadır. İnternet bu hegemonyayı çok sarsmış fakat tamamen yok edememiştir. Cumhuriyet tarihi boyunca bağımsız, özgür bir medyanın varlığından söz etmek neredeyse olanaksızdır.

Demokrasinin en önemli girdilerinden biri bağımsız yargı gücüdür. Bu konuya hiç girmeyeceğim…

Bir diğer organ da siyasi partilerdir. Bireylerin siyaset yapması, yasa yapma gücü ve karar mekanizmaları içinde söz sahibi olmaları ancak bu kurumlarla var olabilir. Günümüzde sağda ya da solda var olan partilerin kendi içlerindeki demokrasi düzeyi, ülkenin demokrasisi için gösterge konumundadır.

Hâl böyle olunca yüz yıl önce özgür olabilen, ayağındaki prangaları atabilen güzel Ülkemiz uzunca bir süredir özellikle siyasi düzeyde kötü yönetilmektedir. Sağlık da bu yönetimden payını almaktadır;

Onlarca tıp fakültesi açıldı, ancak fiziki ve insan altyapılarını dolayısıyla da kaliteyi düşünen yok!

Sağlık sistemi neoliberal dalganın baskısıyla önce reform sonra da dönüşüm denilen bir sürecin eline bırakıldı, nereye çıkacağını bilen, gören yok!

Hekimler başta olmak üzere tüm sağlık personeli her gün sözlü taciz, küfür, dayak ve ölümle burun buruna geliyor, neden olduğunu açıklamaya çalışan yok!

Yıllarını okullarda, kütüphanelerde harcayan gencecik insanlara sağlık hizmeti sunma adı altında işkence ediliyor, dönüp bakan yok!

Bu örnekler daha da arttırılabilir, lakin bence gerek yok…

Geçenlerde mezuniyet töreni vardı. Yeni tıp doktorlarının salona girişi sırasında sunucu, heyecanlı bir hitabet ile ülkemizin yeni sağlık neferlerinin geldiğini söylediğinde, kendileri, hocaları, aileleri çok heyecanlanmıştı. Oysa salonda gördüğüm riyakârlık beni çok sarstı. Bu çocukların hepsi rahle-i tedrisimizden geçti ve neredeyse yarısı yurt dışına kaçmak için şimdiden çaba içine girmişlerdi bile. Kısaca o çocukların önemli bir bölümü bu ülkede hizmet vermek istemiyorlar ve de vermeyecekler…

Ben çocukları yargılamıyorum. Hepsinin özgür iradesiyle verdiği kararlarına saygı duyuyorum. İnsanlar yaşamları hakkında istedikleri tasarrufta bulunabilirler ve kimseye bir açıklama yapmak gibi sorumlulukları yoktur. Bununla birlikte bir eğitimci ve düşünce adamı olarak  olay üzerinde düşünme ve düşündüklerimi paylaşmak da benim hakkımdır…

Yüzyıl önce bu topraklarda çok büyük bir kriz yaşandı. Bir toplum yok olma aşamasına kadar geldi. Bu buhran yine o toplum içinde yetişmiş, çoğu Avrupa tarzı eğitim görmüş bir avuç insanın sabrı, azmi ve halkın onlara destek vermesi sayesinde atlatıldı. Hekimlerin bu mücadelede rolü çok fazladır. Tıbbiyeden itibaren hem öğrenci hem de birçok hekim gerek düşünce gerekse eylem aşamasında direnişin içinde yer aldılar. Sadece bununla da kalmayıp, direnişin ardından kurulan yeni devletin de olgunlaşmasında bilfiil emek sarf ettiler. Hâlâ da ediyorlar...

Mutlaka bu grup içinde direnişe katılmayan ya da Avrupa’ya giden hekimler de olmuştur. O konuda bir bilgim yok. Hekimler çok özel bir gruptur. Tarihin her döneminde sarayın çok yakınında olmuşlardır. İyi bir hekim dünyanın her yerinde yaşayabilen bir değerdir ve iyi bir hekim olmak çok sabır isteyen oldukça zor bir iştir. Aklı olan hiçbir yönetim hekimleri küstürmek ve kaçırmak istemez. Tarih boyunca öncelikli işleri saray ve ordunun sağılığı olan hekimler artık toplum sağlığı ile de ilgilenmektedir. Bu durum üzerlerindeki yükü arttırdığı gibi değerlerini de yüceltmektedir. Bu özelliklerinin farkında olan hekimler baskıya gelemezler. Küba’da 1959 yılındaki devrimden sonra binlerce hekimin kaçtığı söylenir. Tarih boyunca da bu durum böyle olmuştur. İbn-i Sina, Gazneli Mahmut’un sarayına girmemek için sürgün hayatına katlanmıştır. Birçok eserini de bu sürgünde yazmıştır. Hele bir de sağlık hizmeti sunumu esnasında yaşamlarını zorlaştırırsanız, hekimleri tutamazsınız. Şunu da belirtmek lazım bahsedilen durum hekimlere has değildir. Nitelikli eğitim almış ve iyi iş üreten tüm meslek grupları benzer davranış karakterlerine sahiptirler. Zira bu insanlar kendi eğitimleri ve becerileriyle yaşama tutunabilirler. Bu olguyu da bir tarafa koyalım...

Öte yandan ülkemizde son yıllarda yaşanan sorunlar aşılamayacak kadar derin midir? Olayı bir de bu noktadan düşünmek gerekir. Sorunlarla baş edilebilecekse, bunu kim yapabilir? Ve en can yakıcı soru; Yüzyıl önce işgal altında direnişe katılan hekimlerin yaşadığından daha kötü bir durumda olabilir miyiz?

Ben günümüzün şartlarının o kadar da ağır olmadığını düşünüyorum. Bugünlerde sarayın yanındaysanız her şeyi yüceltiyorsunuz; değilseniz de her şeyi gömüyorsunuz. Günümüz Türkiye’sinde her konu artık içinde bulunduğunuz siyasi kampa göre tartışılıyor. Yüceltme ve gömmenin yapıldığı yerde akıl ve eleştiri olamaz. Ülkemizin medyası ve sosyal medyasında aklın izine neredeyse rastlanılmıyor. Böyle olunca da olguları ortaya koyamıyor, nedenleri ve sonuçlarını tartışamıyor, çözüm de geliştiremiyoruz.

Lütfen sakin bir şekilde düşünün; yüz yıl önce yabancı silahlar altında, ölüm tehdidi altında direnebilen bir kuşak vardı. Ve çok değil yüz yıl sonra, bir kısmı genetik olarak bu neslin devamı olan yeni kuşak bağımsız bir ülkede, anayasal haklarına rağmen sorunlarla mücadele edebilecek iradeyi göstermekten imtina ediyor. Bunun ne kadar zor olduğunu, birçok baskı olduğunu, insanların işini hatta özgürlüğünü kaybettiğini söyleyeceksiniz. Doğru, bu olguyu da bir tarafa koyalım...

Ancak siz 14 Mart 1919’da o konuşmayı yaptıktan sonra tıbbiyelilerin akşam otelde balo mu yaptığını sanıyorsunuz? Sorunlar dışında ne değişti de bugün tıp doktorları yetiştikten sonra ülkelerini terk etmek istiyorlar?

Bu soruya bir cevap bulmak o kadar zor ki…

Ben yine de bir deneme yapacağım. Zira yirmi yıldır tıp eğitimi yapıyorum, bir tıp fakültesini kuran ekibin içinde çok önemli tecrübeler kazandım. Sadece öğrencileri değil onlarca öğretim üyesine eğitim becerileri altında eğitimler verdim. Şimdi yurt dışına gitmek isteyen çocuklarla altı yıl boyunca bir arada oldum. Bu kadarına hakkım olmalı diye düşünüyorum.

Aslında ben bu soruya cevap bulmayacağım. Cevabı bulabilecek soruları ortaya atacağım ve tartışmayı okuyucuya bırakacağım. Hadi bakalım, deneyelim…

Sosyal, kişisel, kültürel, inançsal, ekonomik ve buna benzer birçok bağımsız faktör bu olguyla ilişkili olabilir. Öte yandan ben en temelde sorunun eğitim sisteminde yattığını düşünüyorum. Eğitim sistemi insanlara geçmişlerini, kendilerini, toplumu, doğayı ve inançlarını öğretir. Küçücük bir çocuk iyi bir eğitim sistemiyle kendi becerilerini geliştirip var ya da yok olabilir. Sadece maddi dünya için değil, kendisinin de içinde bulunduğu dünyayı da tanımasını sağlar. Kısaca kemali bulmak cemali görmek, ancak eğitim içinde olanaklıdır. 

Peki, bizim eğitim sistemimiz dünya üzerinde kemali bulmak ve cemali görmek adına ne sağlıyor?

Ben yedi yaşından beri eğitim sistemindeyim. Otuz üç yaşına kadar sınavlara girdim. Şimdi de sınavlar yapıyorum. Test sisteminde ezber yaptırmak dışında hiçbir şey bulamadım, hiçbir şey göremedim.

Liseye kadar test çözme yarışması dışında hiçbir şey yapmadım.

Bir müzik aletine elim değmedi, bir spor yapmadım, fırça alıp tuval boyamadım, doğaya çıkıp böcek toplamadım, öykü yazmayı denemedim. Bırakın yazmayı edebiyat kitaplarındaki okuma parçaları dışında, yazarlardan ve kitaplardan haberim bile olmadı. Yabancı dil öğrenmeyi hayal bile etmedim.

Tıp fakültesinde meslek öğrendim, hastalara baktım, hocalarım gözetiminde insanların tedavisinde bulundum. Öte yandan mezuniyetimde boşluktaydım. Zira altı yıllık eğitimime, uzman olamazsam kimse değer vermiyordu…

Ankara’da olduğum için kitapçılarla karşılaştım, okumaya başladım. Tiyatro ve sinemayı öğrendim. İngilizce öğrenme şansım oldu. Anadolu’nun birçok il ve ilçesinde bunlardan halen haberiniz olamaz… Fakat yapabildiklerimin hepsi benim kişisel kaygılarımla mümkün olabildi. İçinde var olmaya çalıştığım eğitim sistemi beni sınavları –onlar da test sınavları– geçmek dışında hiçbir şeye motive etmedi. Yabancı dil sınavını geçtiğimde kendimi konuşmak ve okuma alanında yetersiz gördüğüm için kurslara devam etmeye çalıştım. Ancak etrafımda gördüğüm manzarada sınavı geçenler dil öğrenmekle ilgili motivasyonlarını kaybediyorlardı. Çünkü gerek yoktu…

Yıllardır sadece sınav için öğrenilen bir sistemin içinde yaşıyoruz. Yeni bir şeyler öğrenmekten keyif alma duygusunu taşımayan, günlük hayatta maddi pratik faydası olmayan şeylere değer vermeyen, sadece keyif almak için okumayan bir neslin hangi değerleri üretmesini bekliyoruz?

Bu ülkede her dönemde en çok konuşulan konu din eğitimi olmasına rağmen, o bile doğru düzgün bilinemiyor. İman ettiği dinin temel kaynaklarıyla temas kuramayan, sadece vaaz kültürüyle beslenen bir neslin hangi değer yargılarına sahip olmasını bekliyoruz?

Neredeyse hiç mantık ve felsefe eğitimi almayan, hitabetin, gramerin ve aklın yöntemlerini öğrenemeyen insanların sorunlar karşısında hangi enstrümanları kullanmasını bekliyoruz?

Kendi tarihinin özel olaylarından bile haberi olmayan, savaşları atalarının sabrı, cesareti ve en önemlisi akıllarıyla kazandığını değil de bulutlarla kazandığını düşünmek isteyen neslin başının üstünde o bulutları göremezse burada kalabileceğini nasıl düşünebiliriz?

İçinde yaşadığımız toplumdaki tüm insanlar eğitim sistemimizin bir ürünüdür. Sonuçları da bu sistemle bağlantılıdır. Bugün üzerine titrediğimiz, üniversiteye girerken en başarılı olduğunu düşündüğümüz insanlar, hizmet sırası kendilerine geldiğinde kaçıyorlarsa geriye dönüp ne yaptık diye bir bakmak lazım.

Geçen yüzyıl içinde bir İmparatorluk yıkıldı, ancak onun yıkıntıları altındaki okullardan bir devlet kurabilecek beceriye sahip insanlar üzerinde oturduğumuz Türkiye’yi kurdular. Bu noktada sorulması gereken son soru şu; eğitim sistemimiz acaba bir yüz yıl daha ayakta kalabilecek bir ülkeyi yaşatabilecek insanları yetiştirmek için gerekli ve yeterli donanımlara sahip mi?

Coşkun Bakar, Hekim, Halk Sağlığı Uzmanı, Prof.Dr.


Kaynaklar:

Nuran Yıldırım. İstanbul Tıp Fakültesi Tarihine Bakış, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Etik anabilim Dalı. Türkiye. İstanbul;2015.
Orhan Bursalı. Hekim göçünün gerçek maliyeti ve ilk 5 ayda 942 hekim. Cumhuriyet Gazetesi. Erişim adresi: https://www.cumhuriyet.com.tr/yazarlar/orhan-bursali/hekim-gocunun-gercek-maliyeti-ve-ilk-5-ayda-942-hekim-1954610?utm_medium=Kose%20Yazisi&utm_source=Cumhuriyet%20Anasayfa&utm_campaign=Kose%20Yazisi
Erişim tarihi: 06.07.2022
Türk Tabipleri Birliği, @ttborgtr. TTB’ye “İyi hal belgesi” başvuru sayısı.
Erişim adresi: https://twitter.com/ttborgtr/status/1544396475672760325 Erişim tarihi: 06.07.2022
Can Dündar. Peki Bandırmanın öbür yolcularına ne oldu? Milliyet. 22 Mayıs 2004. Erişim adresi: https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/can-dundar/peki-bandirmanin-obur-yolcularina-ne-oldu-335916 Erişim tarihi: 06.07.2022
Tahir Hatipoğlu. Jöntürklerden Sontürklere Tıbbiyeli. Otopsi Yayınlar. İstanbul,2002.


Kaynak: Nuran Yıldırım. İstanbul Tıp Fakültesi Tarihine Bakış, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Etik anabilim Dalı. Türkiye. İstanbul;2015.

Yorumlar

Yorum Gönder